7 myter og misforståelser om plager i overgangsalderen

7 myter og misforståelser om plager i overgangsalderen

Få faktaene på bordet og ignorer ryktene om overgangsalderen.

Du har kanskje hørt mange historier om overgangsalderen – fra en nær venninne, et familiemedlem eller på nettet. Og ofte ligger oppgaven med å skille fakta fra fiksjon i våre egne hender. Så hvordan vite hva som er sant og ikke? Her er de 7 vanligste mytene og misforståelsene om plager man kan oppleve i overgangsalderen – og faktaene.

1. Du kan få beinskjørhet etter overgangsalderen

Riktig. Halvparten av alle kvinner utvikler ikke beinskjørhet, eller osteoporose som det heter på fagspråket, etter overgangsalderen. Men risikoen kan øke etter overgangsalderen for de som allerede har økt risiko for å utvikle beinskjørhet.

Østrogen har en beskyttende effekt på skjelettet og sørger for ny beindannelse. Når østrogennivåer synker, kan den beskyttende effekten også bli redusert. Beinstrukturen blir skjørere og dette øker risikoen for brudd. Det er mange måter å beskytte og styrke skjelettet på for å redusere sjansene for å utvikle beinskjørhet.

Røyking, høyt alkoholinntak, lav vekt og for lavt inntak av D-vitamin og kalsium kan føre til en høyere risiko for å utvikle osteoporose. Regelmessig trening kan bidra til å redusere risikoen, i tillegg til et tilstrekkelig daglig inntak av kalsium og D-vitamin.

2. Kvinner som har sluttet å menstruere kan ikke bli gravide og trenger ikke prevensjon

Feil. Det stemmer at fruktbarheten avtar med alderen. Det er mindre sannsynlig at du blir gravid jo eldre du blir. Men du kan fortsatt bli gravid – selv etter at du har sluttet å menstruere. Derfor er det viktig å fortsette å bruke prevensjon i minst 12 måneder etter siste mens hvis du er seksuelt aktiv og ikke ønsker å bli gravid.

3. Overgangsalderen fører til redusert sexlyst

Ikke nødvendigvis riktig. For mange betyr redusert hormonnivå også redusert libido, eller sexlyst. En vanlig årsak til dette er symptomene noen kan oppleve som følge av hormonforstyrrelsene.

Slimhinnene er følsomme for reduserte østrogennivåer, noe som gjør dem tynnere og skjørere. Dette kan gi ubehag i skjeden, tørrhet, brennende følelse og kløe, noe som reduserer både lysten til og med gleden ved sex. Heldigvis er ikke alle rammet av dette, og det er mye hjelp å få hvis du opplever slike symptomer.

4. Du har mindre energi i overgangsalderen

Riktig. Mange av symptomene relatert til overgangsalderen kan gi utmattelse. Særlig er søvnproblemer et vanlig tegn på overgangsalderen.

Andre symptomer relatert til overgangsalderen kan påvirke søvnkvaliteten ytterligere. For eksempel er hetetokter en vanlig kilde til dårligere søvn. Hetetokter om natten kan medføre at du våkner, og det kan være utfordrende å sovne igjen fordi du er varm og svett. Dette kan naturligvis ha en negativ innvirkning på flere aspekter ved livet, inkludert energinivået.

Du kan lese mer om symptomene på overgangsalderen her.

5. Overgangsalderen forårsaker humørsvingninger

Riktig. Mange kvinner opplever perioder med lavt energinivå og humørsvingninger i overgangsalderen. Det kan skyldes at østrogen påvirker produksjonen av hormonet serotonin, som er kjent for å være essensielt for flere kroppsfunksjoner, for eksempel humør og fordøyelse. Lavt østrogennivå i overgangsalderen kan føre til at kroppen produserer mindre serotonin, noe som kan påvirke mentalt velvære og gi humørsvingninger.

6. Kun kvinner kommer i overgangsalderen

Delvis riktig. Menn opplever også en fallende hormonproduksjon etter hvert som de blir eldre, spesielt i forhold til testosteron. Dette kalles andropause. Som oftest er symptomene kanskje ikke like merkbare som de er for kvinner.

7. Det er ingenting du kan gjøre for å lindre symptomer på overgangsalder

Feil. Trening, riktig kosthold og tilstrekkelig med søvn kan bidra til å lindre mange av de fysiske og mentale symptomene du kan oppleve. Du kan også vurdere visse kosttilskudd og andre supplerende behandlinger som kan bidra til å lindre symptomene. Andre bør starte hormonbehandling i samarbeid med legen sin.

 

mbrace™ God Natt

mbrace™ God Natt

mbrace™ God Natt med melatonin og sitronmelisse

mbrace™ God Natt
mbrace™ Overgangsalder

mbrace™ Overgangsalder

mbrace™ Overgangsalder med rødkløver og salvie

mbrace™ Overgangsalder