Hvordan overgangsalderen kan påvirke livskvaliteten

Hvordan overgangsalderen kan påvirke livskvaliteten

Tips til hvordan håndtere effektene av overgangsalderen både hjemme og på jobb

Overgangsalderen, også kjent som menopause, er uunngåelig i nesten alle kvinners liv. Mens noen kvinner er glade for å slippe smerte, oppblåsthet og menstruasjon hver måned, opplever andre det som en sørgetid og slutten på ungdommelighet, fruktbarhet og seksuell vitalitet.

Uansett hvordan vi ser på overgangsalderen, vil opptil 85 % av kvinner oppleve en eller annen form for hormonendring i kroppen i løpet av overgangsalderen.  Hormonendringene kan føre til en rekke fysiske og følelsesmessige symptomer, fra hetetokter og tap av benmasse, til humørsvingninger, angst og konsentrasjonsvansker.

Vanlige følelsesmessige forandringer som kvinner kan oppleve i overgangsalderen
Vanlige følelsesmessige forandringer som kvinner kan oppleve i overgangsalderen
  • Irritabilitet
  • Tristhet
  • Angst
  • Konsentrasjonsvansker
  • Utmattelse
  • Humørendringer
  • Spenninger
Overgangsalderen kan oppfattes som tabu

Noen kvinner opplever at en kombinasjon av symptomer på overgangsalderen forstyrrer arbeidsproduktiviteten. I tillegg oppleves det i mange land stigmatisering rundt overgangsalderen, spesielt på arbeidsplassen.

Men dette endrer seg også etter hvert som det generelt i samfunnet blir vanligere å snakke høyt om emner som tidligere har vært ansett som tabu.

For mange kvinner kan det likevel være vanskelig å snakke om hva de opplever fysisk og følelsesmessig, og også å få støtten eller forståelsen de trenger på arbeidsplassen for å takle utfordringene sine.

Å ta vare på oss selv

Det finnes like mange opplevelser av overgangsalderen som det finnes kvinner. Men for noen kan kombinasjonen av fysiske symptomer, følelsesmessig belastning, og kanskje stigmatisering og mangel på støtte – gjøre at overgangsalderen har en negativ innvirkning på livskvaliteten. For å minimere påvirkningen på livskvaliteten, er det noen strategier vi kan innføre både hjemme og på jobb:

Øv på egenomsorg og selvforsvar både hjemme og på jobb
Øv på egenomsorg og selvforsvar både hjemme og på jobb
  • Husk at overgangsalderen er en naturlig prosess.
  • Tren og spis sunt.
  • Skap en avslappende leggetidsrutine for å bidra til bedre søvn.
  • Finn noe selvberoligende du kan øve deg på, for eksempel yoga, meditasjon eller pusteøvelser.
  • Begrens alkoholinntaket.
  • Forklar symptomene og behovene dine til venner og familie, slik at de kan hjelpe deg.
  • Kontakt legen for hjelp og behandling dersom det trengs.
  • Vær åpen om dine opplevelser på arbeidsplassen, kommuniser med kolleger om dine utfordringer og støtten du trenger.
Vanlige spørsmål
Hvilke konsekvenser har overgangsalderen?
Hvordan kan overgangsalderen påvirke noen følelsesmessig?
Hvordan påvirkes livskvaliteten av overgangsalderen?
Hvordan kan overgangsalderen påvirke noen sosialt?
Hvorfor er overgangsalder viktig?
mbrace™ God Natt

mbrace™ God Natt

mbrace™ God Natt med melatonin og sitronmelisse

mbrace™ God Natt
mbrace™ Overgangsalder

mbrace™ Overgangsalder

mbrace™ Overgangsalder med rødkløver og salvie

mbrace™ Overgangsalder